Google ScholarL’any 2004 va entrar en funcionament Google Scholar, un motor de cerca que indexa el text complet de milions de documents científics a través d’una gran varietat de formats de publicació i disciplines. En el darrer any, Google Scholar ha anat incorporant interessants productes i serveis addicionals.

Google Scholar Metrics permet mesurar de forma fàcil i ràpida la visibilitat i influència dels articles recents en publicacions acadèmiques. El producte facilita un llistat de 100 publicacions en 10 idiomes (inclou l’anglès i el castellà) ordenades segons dos indicadors bibliomètrics:  el primer, h5-index, és l’Índex H dels articles publicats els 5 darrers anys a la revista; el segon, h5-median, correspon a la publicació i es tracta de la mitjana de citacions dels articles inclosos al primer indicador. Per veure els articles més citats d’una revista, només cal fer clic a sobre de l’indicador h5-index.

Google Scholar Citations és un servei (requereix estar registrar) que permet als investigadors fer el seguiment de les citacions bibliogràfiques obtingudes pels seus articles, a més d’elaborar mètriques i gràfiques. El perfil de l’investigador es pot fer públic a Google Scholar, que s’encarrega d’actualitzar automàticament les llistes d’articles i citacions (naturalment, els autors poden revisar i administrar les seves dades).

També és necessari estar registrar per accedir a Google Updates. Es tracta d’un producte de Google Scholar que permet estar al dia d’una part considerable del que es publica en un camp científic. Així, a partir del perfil creat per l’investigador, un sistema automàtic d’alerta i filtratge de lectures busca nous articles rellevants per a la seva investigació i els mostra quan l’investigador es torna a connectar a Google Scholar.

Per a més informació, podeu consultar el lloc web de Google Scholar o, si voleu un estudi més valoratiu, el blog Primer Cuartil, d’Álvaro Cabezas (Universidad de Granada).