Ithaka S+R és una fundació nord-americana sense ànim de lucre que treballa amb dirigents de l’educació superior, biblioteques acadèmiques, museus, fundacions i editors per investigar, avaluar i proporcionar orientació estratègica en una àmplia gamma d’àrees. La fundació ha publicat l’informe Ithaka S+R US Faculty Survey 2018, on a partir d’una mostra aleatòria de professors dels Estats Units es realitza un seguiment dels canvis en la recerca, l’ensenyament i en les publicacions del professorat d’educació superior.

L’enquesta es presenta la tardor del 2018 a una mostra de 150.941 membres del professorat. Es reben un total de 10.919 respostes complertes, per una taxa de resposta global del 7,2 %. Els temes que es tracten són: el descobriment i l’accés a la informació, la gestió de dades, la difusió de la recerca, la percepció de les habilitats de recerca dels estudiants i el valor de la biblioteca. També s’inclouen noves qüestions sobre temes d’interès emergents, com ara recursos educatius oberts, anàlisis d’aprenentatge i models de comunicació acadèmica en evolució. Els resultats de l’enquesta s’analitzen per disciplines, tipus d’institucions i altres característiques demogràfiques importants.

Aquesta edició de l’informe, destaca que els professors comencen cada vegada més a explorar la literatura acadèmica amb Google Scholar i altres motors de cerca amb finalitats generals. Pel que fa a la preservació i gestió de dades de recerca, d’imatges i arxius es prefereix l’ús de serveis d’emmagatzematge basats en el núvol, com ara Google Drive, Dropbox i Flickr.

Tot i que l’interès dels professors en models de publicació en accés obert és creixent, els incentius tradicionals acadèmics segueixen motivant la presa de decisions. En aquest sentit, dos terços dels enquestats indiquen l’interès per un sistema íntegrament en accés obert que substitueixi el model de publicació basat en subscripcions. No obstant això, només quatre professors de cada deu indiquen característiques d’accés obert de les revistes com a molt influents en les decisions de publicació. També hi ha un interès substancial en l’ús de recursos educatius oberts per a pràctiques d’ensenyament, especialment per part dels professors més joves.

El paper de la biblioteca en els materials d’arxiu és cada vegada més important. Tot i que es manté que la funció més important de la biblioteca és com comprador de recursos necessaris pel professorat, es valora la capacitat de la biblioteca per servir de dipòsit de recursos cada vegada més importants. En aquest marc, es poden consultar els resultats de l’informe Ithaka S+R US Library Survey 2013 que aporta dades molt interessants respecte a les preocupacions dels directius de biblioteques i la seva evolució en els últims anys. D’altra banda, l’informe Ithaka S+R US library survey 2016 conclou que les biblioteques han passat de ser proveïdores de contingut i de col·leccions a esdevenir referents com a proveïdores de serveis de suport a la recerca, la docència i l’aprenentatge.

Per a més informació podeu consultar l’informe Ithaka S+R US Faculty Survey 2018.