El Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) ha publicat la Memoria anual 2020 que recull l’activitat cientificotècnica i els resultats obtinguts l’any 2020 per l’organisme i els 120 centres que el conformen en tot l’Estat espanyol. La memòria realça l’impacte de la COVID-19 en totes les dimensions i els desafiaments científics per a combatre la pandèmia.

El document destaca la consolidació de les tres àrees globals d’investigació, societat, vida i matèria, a través de la iniciativa Plataformas Temáticas Interdisciplinares (PTIs). Durant l’any 2020, han estat actives més de 30 propostes que abracen la majoria dels 17 objectius (ODS) de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides. Aquestes PTIs inclouen la mobilització de més de 700 grups de recerca i al voltant de 120 empreses, institucions i agents socials.

Pel que fa a la producció científica, l’any 2020 s’han publicat més de 12.000 articles en revistes indexades, uns 216 llibres i el finançament aconseguit en nous projectes supera els 110 milions d’euros (M€). Val a dir que aquest mateix any han estat actius 1.585 grups de recerca integrats en les tres àrees globals (societat, vida i matèria). D’altra banda, s’han defensat més de 600 tesis doctorals dirigides per investigadors del CSIC. Els contractes i l’explotació de patents han ascendit a 26 M€ anuals i la institució torna a ser un referent nacional en patents amb 142 sol·licituds (augment del 20 % respecte al 2019) . Pel que fa a ciència excel·lent, el nombre de centres i unitats amb les acreditacions Severo Ochoa / Maria de Maeztu és de 16.

En la memòria també es subratlla la rellevància de les activitats en dona i ciència, en la qual s’hi dedica un capítol. Així mateix, es recalca la col·laboració científica internacional per afrontar els reptes globals i fomentar les xarxes internacionals, la cooperació i la mobilitat del personal investigador.

Per a més informació, podeu consultar en detall la Memoria anual 2020 del CSIC.